دلاور, پروانه, گذشتی, محمدعلی, صالحی, علیرضا. (1394). بررسی کهن الگو در شعر احمد شاملو با نگاه کاربردشناختی. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 11(39), 81-121.
پروانه دلاور; محمدعلی گذشتی; علیرضا صالحی. "بررسی کهن الگو در شعر احمد شاملو با نگاه کاربردشناختی". ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 11, 39, 1394, 81-121.
دلاور, پروانه, گذشتی, محمدعلی, صالحی, علیرضا. (1394). 'بررسی کهن الگو در شعر احمد شاملو با نگاه کاربردشناختی', ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 11(39), pp. 81-121.
دلاور, پروانه, گذشتی, محمدعلی, صالحی, علیرضا. بررسی کهن الگو در شعر احمد شاملو با نگاه کاربردشناختی. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 1394; 11(39): 81-121.
بررسی کهن الگو در شعر احمد شاملو با نگاه کاربردشناختی
1استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
چکیده
کهنالگو تمایل ساختاری نهفتهای است که بیانگر محتویات و فرایندهای پویای ناخودآگاه جمعی در سیمای تصاویر ابتدایی است و در همه دورانها و نژادها مشترک است. کهنالگوها در اشکال نمادین در رؤیا و اساطیر و دین و ادبیات، موضوع مطالعهاند. معنای کاربردشناختی،بخشی از معنا است که فوقالعاده متغیر است و در بافت کلامی مشخص میشود و به عوامل زیادی وابسته است. در این مقاله، برجستهترین کهنالگوها در شعر شاملو بارویکردی کاربردشناسانه، یعنی درنظر قراردادن لایه ایدئولوژیک شعر به عنوان عاملی برون بافتی بررسی میشوند. برجستهترین کهنالگوها در شعر وی، آنیما، زمین، شهر/ وطن، آب و... هستند و چنین جلوهای در معنای کاربردشناختی، لایه اسطورهای- حماسی شعرهای او را تقویت میکند.
باقینژاد، عباس. 1386. «شاملو؛ شاعر زندگی و مرگ»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران جنوب. ش9. زمستان 1386. ص53-25.
پیرنیا، حسن. 1388 . عصر اساطیری تاریخ ایران. چ سوم. تهران: هیرمند.
جمزاده، الهام. 1386. آنیما در شعر شاملو. تهران: شهر خورشید.
حسنزاده، آمنه. 1386. «جایگاه اعداد در فرهنگ مردم ایران با تأکید بر اعداد هفت و چهل»، فرهنگ مردم ایران. ش10. پاییز 1386. ص190-165.
حرّی، ابوالفضل. 1388. «کارکرد کهنالگوها در شعر کلاسیک و معاصر فارسی»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، س5. ش 15. تابستان 1388. ص28-11.
حریری، ناصر.1377. درباره هنر و ادبیات. چ چهارم، بابل: آویشن.
رونق، محمدعلی. 1388. شاملوشناسی. تهران: مازیار.
سلاجقه، پروین. 1389. نقد نوین در حوزه شعر. تهران: مروارید.
شاملو، احمد. 1389. مجموعه آثار: دفتر یکم. چ نهم. تهران: نگاه.
شایگانفر، حمیدرضا. 1380. نقد ادبی. تهران: دستان.
شمیسا، سیروس. 1378. نقد ادبی. تهران: فردوس.
شمیسا، سیروس. 1383. بیان و معانی. چ هشتم. تهران: فردوس.
شریفی، شهلا و ساناز علیپور. 1388. «بررسی مقایسهای میزان عدم تحقق قواعد اصل مشارکت گرایس در یک نمایشنامه فارسی و یک نمایشنامهی انگلیسی»، مجله زبان و زبانشناسی. س5. ش2. پیاپی10. پاییز و زمستان 1388. ص67-47 .
صفری، جهانگیر و حمیده محمودنژاد. 1385. «بررسی مام بزرگ و پیرخرد در اشعار شاملو»، مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان، س5، ش15، پاییز 1385، ص86-67.
عسگری پاشایی عین ا... . 1388. از زخم قلب... . چ ششم. تهران: چشمه.
فتوحی، محمود. 1390. سبکشناسی. تهران: سخن.
قائمی، فرزاد و همکاران. 1388. «تحلیل نمادین اسطوره آب و نمودهای آن در شاهنامه فردوسی براساس روش نقد اسطورهای»، مجله جستارهای ادبی، ش 65، تابستان 1388، ص67-47.