نقاش ایرانی داستان را تنها تصویرسازی نمیکرد بلکه بنمایه، جوهر و مفهوم داستان را تأویل و با روحی معنوی به تصـویر میکشید تا با هنر خود، همگان را از درک آن بهرهمند سازد. با این نگاه، ویژگیهای تصویری، واقعیت را آشکارا بازتاب نمیدهـند؛ بلکه به کار «معناسازی» مشغولاند و دستیابی به حقیقت آنها، خالی از دشـواری نخواهد بود. اما متأسفانه تاکنون توجه زیادی به نگارگری ایران، از نظر معنای عرفانی، فلسفی و درونی این هنر نشده و بیشتر تحقیقات، به شرح عناصر صوری و مباحث تاریخی معطوف گردیده است. از اینرو، مقالۀ توصیفی ـ تحلیلیِ پیشِرو، کوششی است در رفع این نقیصه در قبال چند نمونه از نگارههای «گذر سیاوش بر آتش» به روایت شاهنـامه فردوسی. اصلی که دریافت آن، علل حجم عظیـم نگاره¬های تصویرشده با موضوعیت این داستان را توجیه میکند.
زاویه, سعید, داداشی, ایرج, مافی تبار, آمنه. (1389). تحلیل مضمونی چند نمونه از نگارههای «گذر سیاوش بر آتش» در شاهنامه فردوسی. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 6(21), 56-78.
MLA
سعید زاویه; ایرج داداشی; آمنه مافی تبار. "تحلیل مضمونی چند نمونه از نگارههای «گذر سیاوش بر آتش» در شاهنامه فردوسی". ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 6, 21, 1389, 56-78.
HARVARD
زاویه, سعید, داداشی, ایرج, مافی تبار, آمنه. (1389). 'تحلیل مضمونی چند نمونه از نگارههای «گذر سیاوش بر آتش» در شاهنامه فردوسی', ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 6(21), pp. 56-78.
VANCOUVER
زاویه, سعید, داداشی, ایرج, مافی تبار, آمنه. تحلیل مضمونی چند نمونه از نگارههای «گذر سیاوش بر آتش» در شاهنامه فردوسی. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 1389; 6(21): 56-78.