2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیامنور
چکیده
شعر حافظ که آینه دنیای خیالانگیز و رازآلود وی است، به دلیل پیچیدگیهای معنایی و هنرورزیهای زبانی، همواره از متون باز و تفسیرپذیر به شمار آمده و درباره آن از منظرهای گوناگون سخن رفته است. نقد کهنالگویی آثار ادبی از فروع نقدهای روانشناختی است که در دهههای اخیر همچون مطالعات میانرشتهای دیگر رونق و روایی یافته است. این نقد که به بررسی مضامین و تصاویر کهنالگویی در نهاد انسانها میپردازد، راه را برای ژرفکاویهای بعدی آثار ادبی میگشاید و نشاندهندة جهانیبودن پیام انسانی و احساسات شاعران هنروری همچون حافظ است. در این پژوهش با دید مکتب روانکاوی یونگ و از منظر کهنالگویی به جهان شعری حافظ نگریسته شده و به شخصیت پررنگ و تکرار شونده پیر در دیوان او پرداخته شده است؛ بررسی مقایسهای چهره پیرمغان با کهنالگوی پیر خردمند یونگ، نشاندهندة شباهت بسیار و یا حتی انطباق کامل وی با آن تصویر کهن است.
Guerin, Wilfred. Et al. (2009/1388H). Daramadi bar shive-haye naghd-e adabi (A handbook of critical approaches to literature). Tr. by Alireza Farahbakhsh and Zeinab Heidari Moghaddam. 1st ed. Tehran: Rahnama.